UTBILDNING: 26 APRIL 2021 - ATT FÖREBYGGA BEDRÄGERIER - ANDERS BJÖRKENHEIM

En enkät har gjorts angående medlemsföretagens utbildningsbehov. Ämnet förebyggande åtgärder mot bedrägerier var det mest efterfrågade ämnet och därför erbjuds nu en kurs på området.

Kursen äger rum oneline den 26 april 2021.

En av de största utmaningarna som finansbolag idag ställs inför är hur man håller kriminella/oseriösa företag borta från sin kundstock. Under en eftermiddag går Anders Björkenheim igenom bedrägeribolagets mekanik, varifrån bolagen kommer och hur årsredovisningar kan förfalskas. Efter kursen kommer ni kunna se företag som en del i ett större nätverk och vara bättre rustade att avslöja bedrägliga bolag i tid.

Anti-bedrägeriexperten Anders Björkenheim driver konsultbolaget Accessus där han undervisar bank, finans och factoringbolag inom bedrägeriprevention. Anders igår som enda icke myndighetsperson i Bolagsverkets referensråd mot ekonomisk brottslighet och medverkar löpande i media kring företag och identiteter som brottsverktyg.

För att ta del av ytterligare information om kursinnehåll samt anmäla sig till kursen kontakta kansliet genom att maila info@finansbolagen.se. Se även cirkulär C46/21.

En early-bird-rabatt ges fram till den 31 mars, så tveka inte att anmäla er till kursen redan idag.

Hjärtligt välkomna!

nnn

COVID-19

Med anledning av Covid-19 sker möten i regi av FF f.n. primärt via videolänk. Frågor kopplade till effekter av Covid-19 som rör medlemsföretagen skickas ut löpande via meddelanden och cirkulär.

UTBILDNING: SEMINARIUM - ELEKTRONISKA SKULDEBREV MED FÖRELÄSARE TORGNY HÅSTAD DEN 26 MARS 2020

I den enkät som gjordes av kansliet i våras angående våra medlemmars utbildningsbehov var ett efterfrågat ämne elektroniska skuldebrev. Det har kansliet tagit fasta på och erbjuder nu sina medlemsföretag ett förmiddagsseminarium på området med namnkunnige Torgny Håstad som föreläsare.

Dessvärre behöver föreningen meddela att SEMINARIUM ELEKTRONISKA SKULDEBREV den 26 MARS 2020 med Torgny Håstad är inställt p.g.a. de rådande rekommendationerna och hälsoläget avseende Covid-19 i Stockholm.

UTBILDNING:  KURS I FINANSIELL SEKRETESS I REGI AV FINANSBOLAGENS FÖRENING MED FÖRELÄSARE PER-OLA JANSSON

I den enkätundersökning som har gjorts angående våra medlemmars utbildningsbehov var ämnet finansiell sekretess ett av de områden som var mest efterfrågat. Detta tog kansliet fasta på och genomförde kursen finansiell sekretess i egen regi exklusivt till sina medlemmar med föreläsare Per-Ola Jansson, författare till boken "Banksekretess och annan finansiell verksamhet", vilken är standardverket på området. Kursen gick av stapeln oktober 2019. Om efterfrågan finns kan kursen även hållas år 2020.

SIMPT:s  VÄGLEDNING

Svenska institutet mot penningtvätt, Simpt, bildades 2016 av branschorganisationer inom den finansiella sektorn (däribland Finansbolagens förening). Syftet med Simpt är att ta fram en vägledning för de finansiella företagens tolkning och tillämpning av reglerna om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Målet är att etablera god sed på området och en vägledning som branschen beaktar och kan förlita sig på.

Inom Simpt har en vägledning tagits fram inom bland annat ämnet allmän riskbedömning och inom kundkännedom. Avsikten är att vägledningen ska vara bred och väl förankrad samt tillämpas av branschen. Öppna konsultationer har skett och omfattar dels utkast till grundläggande vägledning, dels utkast till verksamhetsspecifik vägledning. De verksamhetsspecifika texterna har tagits fram i expertgrupper som består av företrädare för banker, finansbolag, fondbolag och försäkringsföretag. Ytterligare information finns på Simpts webbsida.

Utgivare: Finansbolagens Service - FF AB (556153-7852)